Een slimme autoruit. Wat is dat eigenlijk? Vaak als er gesproken wordt over slimme technologie dan heeft te maken met dat het zelf besturend is, of elektrisch. De innovatie in auto’s blijft en blijft komen. Vroeger ging het om de materialen die gebruikt werden. Maar nu steeds meer over de bedrading en technische snufjes die er in zitten. En ook dat is het geval bij deze nieuwe autoruit. Nieuwe technologie. 

Wat kan je allemaal met deze autoruit

Er wordt altijd gekeken naar wat er allemaal kan in de auto. Zoals al eerder gezegd, innovatie in de bedrading wordt steeds beter. En in de autoruit zit dan nog een hoop wat er allemaal gedaan kan worden. Het begon allemaal bij Ford en Volkswagen die hier iets mee wilde doen. Dat was verwarming in de ruit zodat je in de winter geen last meer hebt van ijs of een bevroren raam. Dat scheelt dat je niet meer hoeft te krabben. En Volkswagen had de stap om in de voorruit een laagje zilver te plaatsen waar 450 watt doorheen werd geladen zodat al het ijs verdwijnt. Dit was de Quickclear-techonolgie. Het grote nadeel was, is at als het oververhit raakte, moest de hele ruit vervangen worden om er weer gebruik van kunnen te maken.

Maar het nieuwe van nu is ADAS. De afkorting voor Advanced Driver Assistance System, vertaalt is dit het geavanceerde bestuurder assistenten systeem. Dit is gemaakt om de bestuur het makkelijker te maken. De functies zijn onder andere: 

  • Als hij of zij de rijbaan verlaat, komt er een waarschuwing
  • Als het donker is, zorgt dit systeem er voor dat je beter zicht krijgt
  • Hulp bij het inparkeren
  • Je hebt 360 graden visie
  • Assisteren bij het maken van een noodstop

Dit is allemaal mogelijk doordat er een camera in de voorruit zit. En de slimme autoruit vervangen na dat er schade is, heeft veel nadelen. Het systeem moet namelijk opnieuw gekalibreerd worden, de camera juist ingesteld, en het systeem werkt mogelijk minder snel of neemt verkeerde beslissingen.

De autoruit vervangen

Als het toch nodig is om de autoruit te vervangen, dan is dit een lastigere taak dan bij een simpele wagen met een normale voorruit. Dit komt omdat het gewoon een ruit is en geen speciale technologie in zit. Met de slimme vooruit moet het zilver goed worden aangesloten op de stroom om gebruik te kunnen maken van de Quickclear.

En om het te laten doen begint niet meer bij welk merk auto je hebt. Maar om wat voor functies het allemaal zou moeten hebben en uit welk jaar het is. 

Tarieven

De tarieven van de slimme autoruit zijn erg schommelend. Het ligt aan welke auto je hebt, welk bouwjaar en wat het allemaal kan qua functies. Maar het zal wel vaak boven de koste uitkomen van een standaard voorruit. Om er achter te komen wat het voor jou zal kosten. Ga dan even naar de garage of zoek op internet een bedrijf die deze service kan bieden. Hier kan je meteen er achter komen wat het zal zijn voor jouw auto.